Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2016-17

Se ofrecerá una visión de síntesis y de la evolución histórica de la medicina y la ciencia, así como una introducción al desarrollo histórico de las disciplinas científicas, tales como la medicina, la farmacia, la química y la biología, siguiendo las transformaciones de sus teorías, conocimientos, discursos, prácticas, profesiones, instituciones, instrumentos, educación, etc.

 

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Conèixer el desenvolupament general de la història de la ciència, la medicina i la tecnologia en el seu context social i cultural al llarg del temps.
  • CG3 : Identificar els principals períodes i contextos geogràfics del desenvolupament històric de la ciència, la medicina i la tecnologia.
  • CG4 : Conèixer les biografies dels principals protagonistes del desenvolupament de la història de la ciència, la medicina i la tecnologia.
  • CG5 : Analitzar i interpretar textos clàssics de la medicina i de la ciència.
  • CG9 : Identificar les principals fonts d'informació relacionades amb la història de la ciència, la medicina i la tecnologia, a més de les eines de recuperació d'aquesta informació, com ara els principals repertoris bibliogràfics i bases de dades.

 

Competències específiques (CE)

  • CE1 : Comprendre les relacions entre la ciència, la medicina i la tecnologia amb les societats i les cultures en què es desenvolupen al llarg dels diversos períodes històrics.
  • CE10 : Conèixer les biografies de protagonistes de la ciència, la medicina i la tecnologia en determinats moments històrics i contextos socials i culturals.
  • CE11 : Diferenciar les principals tendències en els estudis sobre ciència, medicina i gènere.
  • CE13 : Discutir i valorar les perspectives, els debats historiogràfics i els mètodes de treball de les principals línies de recerca històrica sobre la ciència, la tecnologia i la medicina.
  • CE15 : Conèixer i utilitzar amb destresa les principals fonts d'informació relacionades amb la comunicació científica, a més d'altres eines de recuperació d'informació (principals repertoris bibliogràfics i bases de dades).
  • CE4 : Conèixer i analitzar críticament els processos de circulació de sabers i pràctiques científiques, a més dels principals protagonistes, escenaris, mitjans, mecanismes i conseqüències que presenten.
  • CE5 : Conèixer i analitzar críticament els processos de divulgació de la ciència, considerant-ne els diversos protagonistes, contextos, mitjans, pràctiques, finalitats i resultats.
  • CE6 : Identificar i analitzar críticament textos clàssics de la medicina i de la ciència en les diverses modalitats que tenen.
  • CE8 : Identificar els principals trets de la cultura material de la ciència, la medicina i la tecnologia.
  • CE9 : Identificar els principals espais en què es desenvolupa l'activitat científica, tecnològica i mèdica (laboratoris, aules, acadèmies, observatoris, entorns naturals, museus, hospitals, fàbriques, etc.).

 

Competències bàsiques i del MECE (Marc Espanyol de Qualificacions per a l'Educació Superior)

  • CB10 : Tenir les habilitats d'aprenentatge que permeten continuar estudiant d'una manera que haurà de ser, en gran part, autodirigida o autònoma.
  • CB6 : Tenir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.

 

Competències transversals bàsiques

  • CT4 : Aplicar mètodes d'anàlisi crítica per a estudiar fonts textuals, iconogràfiques i materials, relacionades amb la medicina, la ciència i la tecnologia.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

S'ofereix a l'alumnat una visió de síntesi i conjunt del desenvolupament històric de la medicina i la ciència, a més d'una introducció a l'evolució històrica de disciplines com la medicina, la farmàcia, la química i la biologia, basant-se en teories, sabers, discursos, pràctiques, professions, institucions, instruments, ensenyament, etc.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2016-17

Se ofrecerá una visión de síntesis y de conjunto del desarrollo histórico de la medicina y de la ciencia, así como una introducción a la evolución histórica de las disciplinas científicas, como la medicina, la farmacia, la química y la biología, atendiendo a las teorías, saberes, discursos, prácticas, profesiones, instituciones, instrumentos, enseñanza, etc. Todo ello desde una perspectiva cronológica que no excluye la discusión temática.

Objetivos específicos aportados por el profesorado

Se pretende así combinar prolijamente la perspectiva cronológica con la temática, de modo que sirva tanto para establecer los principales ejes temporales como para presentar los principales personajes, espacios y acontecimientos, al mismo tiempo que se presentan, de un modo elemental y sencillo, los principales debates historiográficos y los temas de discusión de la historia de la ciencia, la medicina y la ciencia.

 

 

;

Dades generals

Codi: 44200
Professor/a responsable:
GARCIA BELMAR, ANTONIO
Crèdits ECTS: 9,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,50
Càrrega no presencial: 6,30

Departaments amb docència

  • Dep.: INFERMERIA COMUNITÀRIA, MEDICINA PREVENTIVA I SALUT PÚBLICA
    Àrea: HISTÒRIA DE LA CIÈNCIA
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,5
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix