Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2017-18

Desde la Conferencia de las Naciones Unidas sobre el Medio Ambiente y Desarrollo (Río de Janeiro, 1992) y la firma del Convenio sobre Diversidad Biológica (CBD) se ha incrementado la demanda de profesionales capaces de establecer criterios para la conservación y desarrollo sostenible en diferentes escalas de actuación en la sociedad. La solución de problemas relacionados con la crisis de la biodiversidad ha atraído un creciente interés sobre la Biología de la Conservación y la Ecología de la Restauración, especialmente entre los biólogos y otros profesionales relacionados con la gestión y conservación de la naturaleza. La asignatura Herramientas para la Gestión en Espacios Naturales hace un repaso a los aspectos más básicos del actual conocimiento sobre la biodiversidad  y la geodiversidad, para luego centrarse en sus estrategias de conservación, especialmente de los ENP. Una correcta orientación profesional para la solución de los problemas ambientales pasa por el conocimiento del funcionamiento de los sistemas ecológicos. Basándose en un enfoque participativo, la asignatura centra una especial atención en las bases teóricas de la ecología, cuya aplicación en la conservación y la restauración ecológicas facilita que la toma de decisiones y las actuaciones sobre el territorio sean más correctas y sostenibles ambientalmente.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG11 : Capacitat per a concebre, dissenyar, posar en pràctica i adoptar un procés substancial d'investigació amb rigor acadèmic.
  • CG12 : Metodologies necessàries per a desenvolupar un projecte o un treball de recerca en temes sobre restauració ambiental i gestió d'espais naturals.

 

Competències específiques (CE)

  • CE10 : Adquirir coneixements sobre projectes: les parts que el componen, les fases per les quals ha de passar, els tràmits que cal complir, etc.
  • CE11 : Saber usar alguns programes informàtics utilitzats per a preparar projectes.
  • CE19 : Aplicar l'ecologia a la conservació i restauració d'ecosistemes.
  • CE20 : Conèixer i avaluar l'estat de conservació i degradació dels ecosistemes.
  • CE23 : Capacitat d'aplicar models de dinàmica de les comunitats vegetals.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

Des de la Conferència de les Nacions Unides sobre el Medi Ambient i Desenvolupament (Rio de Janeiro, 1992), s'ha incrementat la demanda de professionals capaços d'establir criteris per la conservació i el desenvolupament sostenible en diverses escales d'actuació en la societat. La correcta orientació professional per a solucionar problemes ambientals passa per conéixert el funcionament dels sistemes ecològics. L'assignatura centra una especial atenció en les bases teòriques de l'ecologia, l'aplicació de la qual a la gestió i conservació d'espais naturals facilita que la presa de decisions i les actuacions sobre el territori siguen més correctes i sostenibles ambientalment.

Els principals objectius formatius són:

  • Conéixer les aplicacions de l'ecologia en la gestió dels espais naturals.
  • Conéixer la problemàtica de la conservació del medi natural.
  • Conéixer i saber utilitzar les eines per a protegir del territori.
  • Conéixer i aplicar les metodologies d'anàlisi matricial de poblacions per a resoldre problemes de conservació.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2017-18

Los principales objetivos cognitivos, operacionales y actitudinales que se pretenden completar en el desarrollo de la asignatura pueden resumirse en los siguientes puntos:

1.- Establecer una base teórica y metodológica sólida y actualizada, complementaria a las asignaturas del Máster y que facilite el desarrollo de labores profesionales relacionadas con la gestión ambiental del territorio, de los espacios naturales, la restauración ecológica y la conservación de especies.
2.- Desarrollar la capacidad de jerarquización necesaria para la toma de decisiones ambientales en relación a la información disponible.
3.- Desarrollar la sensibilización ambiental como primera aproximación a los problemas del medio natural, manteniendo una actitud abierta pero crítica sobre los diversos puntos de vista que pueden aplicarse a un fenómeno o actuación.

 

 

 

;

Dades generals

Codi: 36006
Professor/a responsable:
BONET JORNET, ANDRES
Crèdits ECTS: 2,50
Crèdits teòrics: 0,40
Crèdits pràctics: 0,60
Càrrega no presencial: 1,50

Departaments amb docència

  • Dep.: CIÈNCIES DE LA TERRA I DEL MEDI AMBIENT
    Àrea: GEODINÀMICA INTERNA
    Crèdits teòrics: 0,12
    Crèdits pràctics: 0,18
  • Dep.: ECOLOGIA
    Àrea: ECOLOGIA
    Crèdits teòrics: 0,28
    Crèdits pràctics: 0,42
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix