Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2016-17

El análisis espacial pone en evidencia estructuras y formas de organización espacial recurrentes, que resumen por ejemplo los modelos centro-periferia, los campos de interacción de tipo gravitatorio, los diversos tipos de redes o de zonas, etc. Las leyes de la espacialidad vinculan esas formas y esos procesos, y están integradas en las teorías y los modelos del funcionamiento y la evolución de los sistemas espaciales.

Asimismo, el análisis temporal, permite descubrir patrones de comportamiento a lo largo del tiempo. Ambas herramientas de análisis se complementan de manera que se pueda responder a preguntan como:

• Localización       ¿Qué hay en…?

• Condición          ¿Dónde sucede que…?

• Tendencias        ¿Qué ha cambiado…?

• Patrones           ¿Qué patrones existen…?

• Modelos            ¿Qué ocurriría si…?

 

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Conèixer el funcionament, l'estructura i la dinàmica dels ecosistemes mediterranis, tant en el medi terrestre com en el marí, així com els territoris tradicionalment manipulats per a l'explotació dels recursos.
  • CG10 : Habilitats de comunicació oral i escrita en castellà. Capacitat d'elaboració i defensa de projectes en l'àmbit de la investigació científica.
  • CG2 : Conèixer i valorar la diversitat en tots els sentits del viu, no solament referit a altres organismes, sinó també en la diversitat social i cultural.
  • CG3 : Ser capaç de dissenyar i desenvolupar estratègies sostenibles per a la gestió d'ecosistemes mediterranis, tant en els espais naturals objecte de protecció com en les àrees d'influència antròpica.
  • CG4 : Avaluar el canvi global, analitzant la velocitat dels processos i dels canvis que protagonitza l'actuació humana en el territori.
  • CG5 : Utilitzar en la pràctica, per a resoldre problemes medioambientals, la tecnologia i els mètodes que en l'actualitat inclouen des de l'anàlisi genomicoproteòmica en els organismes fins a les tecnologies de sensors remots.
  • CG6 : Desenvolupar la capacitat de treball multidisciplinari en equip que congregue especialistes de diversos camps competencials del medi ambient.
  • CG7 : Tenir capacitat per a resoldre problemes ambientals relacionats amb l'activitat empresarial i de les administracions públiques.
  • CG8 : Habilitats de comunicació oral i escrita en anglès.
  • CG9 : Habilitats relacionades amb les eines informàtiques i amb les tecnologies de la informació i la comunicació, així com en l'accés a bases de dades en línia, com pot ser bibliografia científica, bases de patents i de legislació.

 

Competències específiques:>>mòdul bàsic

  • MB1 : Interpretar les interrelacions entre factors ambientals i processos ecològics del mar Mediterrani, i la seua importància per a la conservació i ordenació de la biodiversitat i recursos marins.
  • MB10 : Usar, gestionar i produir bases cartogràfiques digitals per a obtenir informació ambiental procedent de les imatges derivades de l'ús de sensors remots.
  • MB11 : Desenvolupar models per a poblacions amb estructura i aplicar-los per a la realització de prediccions de la seua evolució en diversos escenaris.
  • MB12 : Modelar sèries temporals d'abundància de recursos marins.
  • MB2 : Aplicar els mètodes per a quantificar els descriptors ambientals, biòtics i sistèmics principals de qualsevol tipus d'ecosistema terrestre mediterrani.
  • MB3 : Identificar els processos bàsics del funcionament d'un ecosistema mediterrani terrestre i el seu risc de degradació i col·lapse.
  • MB4 : Comprendre la importància i aplicacions de les interaccions entre organismes d'ambients mediterranis.
  • MB5 : Conèixer les implicacions del procés històric de colonització humana sobre els ecosistemes, els seus efectes i l'evolució del paisatge actual.
  • MB6 : Conèixer els processos geomorfològics que han modelat la conca mediterrània al llarg de la història i la seua prospectiva.
  • MB7 : Avaluar les necessitats de culturals i les pràctiques agrícoles necessàries en explotacions de l'àmbit mediterrani.
  • MB8 : Ser capaç d'avaluar la fertilitat i la capacitat d'usos dels sòls i dissenyar pràctiques per a conservar-los.
  • MB9 : Ser capaç de caracteritzar el clima i analitzar els problemes de disponibilitat hídrica en els ecosistemes.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Analitzar de les poblacions animals i vegetals tenint-ne en compte l'estructura, ja siga d'edat, grandària o forma de vida. Incorporar la dispersió en aquests models per a ser l'efecte d'ocupació d'espai i la seua relació amb els models metapoblacionals.
  • Analitzar la sensibilitat i estabilitat d'aquestes poblacions, per a fer-ne el diagnòstic científic quant a les possibilitat de conservació i ús, a més d'avaluar l'efecte de les pertorbacions ambientals en cadascun dels estadis de les poblacions.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2016-17

Adquirir la formación necesaria para realizar un análisis y modelización espacial o temporal para los distintos recursos. 

 

 

;

Dades generals

Codi: 35606
Professor/a responsable:
ZUBCOFF VALLEJO, JOSE JACOBO
Crèdits ECTS: 3,00
Crèdits teòrics: 0,18
Crèdits pràctics: 1,02
Càrrega no presencial: 1,80

Departaments amb docència

  • Dep.: ECOLOGIA
    Àrea: ECOLOGIA
    Crèdits teòrics: 0,1
    Crèdits pràctics: 0,5
    Aquest dep. és responsable de l'acta.
  • Dep.: CIÈNCIES DEL MAR I BIOLOGIA APLICADA
    Àrea: ESTADÍSTICA I INVESTIGACIÓ OPERATIVA
    Crèdits teòrics: 0,08
    Crèdits pràctics: 0,52
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.

Estudis en què s'imparteix