Competencies and objectives

 

Course context for academic year 2016-17

 Las especies no son entidades aisladas que sólo evolucionan gradualmente. Por ello, los organismos no sólo interactúan con el medio ambiente sino también con los organismos que viven en él. Estas interacciones entre organismos y sus consecuencias son cada vez más patentes y despiertan mayor interés. Algunas de éstas interacciones dan como resultado importantes enfermedades de plantas y de animales. Sin embargo, muchas de las interacciones entre organismos son positivas. Entre otros aspectos los consorcios entre organismos permiten soportar mejor el estrés que de forma individual. Por ello, son un motor evolutivo. Los ambientes mediterráneos son un ejemplo de ecosistemas bajo estrés (hídrico fundamentalmente) en los que las interacciones entre organismos empiezan a desvelarse como un factor importante en su dinámica. En esta asignatura realizaremos un breve análisis de las interacciones bióticas, utilizando en muchos casos a los hongos que por su estructura y biología son proclives a interactuar con muchos organismos. Las interacciones pueden ser duales, pero son corrientes las relaciones tritróficas como las de los antagonistas de patógenos de plagas o enfermedades. En estas interacciones los hongos se comportan como endófitos de plantas o algas. Los organismos pueden también contener virus o bacterias en endobiosis que modifican sus actividades o su adaptabilidad. Muchas de estas relaciones complejas están mediadas por estructuras, metabolitos y regulación génica. Una consecuencia de las interacciones es la transferencia horizontal de genes, que está siendo desentrañada por las nuevas tecnologías genómicas. En conclusión, ningún organismo es una "isla" completa. Podríamos concluir diciendo que las interacciones biológicas son un aspecto multidisciplinar de la biología que está cambiando sus paradigmas, sobre todo los que hacen referencia al cambio evolutivo.

En el contexto del MAGEM, la asignatura se relaciona con la mayoría de las asignaturas obligatorias y con muchas de las de las especialidades. En particular es un puerta a Patología Vegetal, Control Biológico y Biología y Ecología del Suelo entre otras materias.

 

 

Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees)

General Competences (CG)

  • CG1 : Understand the working, structure and dynamics of Mediterranean ecosystems, both terrestrial and marine, as well as those areas traditionally worked to exploit their resources.
  • CG10 : Oral and written communication skills in Spanish. Capacity to prepare and defend scientific research projects.
  • CG2 : Understand and value the diversity of all living things in every sense, not only referring to other organisms but also to social and cultural diversity.
  • CG3 : Be able to design and develop sustainable strategies for managing Mediterranean ecosystems, both in protected natural areas and in areas of anthropic influence.
  • CG4 : Evaluate global change, analysing the speed of the processes and the changes related to human activity in the region.
  • CG5 : Use current technologies and methods to solve environmental problems, including genomic-proteomic analysis or organisms and remote sensor technology.
  • CG6 : Develop the ability for multidisciplinary work in teams including specialists in different environmentally-related fields.
  • CG7 : Be able to solve environmental problems related to business and public administration activities.
  • CG8 : Oral and written communication skills in English.
  • CG9 : Computer tool and information and communication technology skills, as well as accessing online databases, including scientific bibliographies, patent and legislation databases.

 

Specific Competences:>>Basic Module

  • MB1 : Interpret the interrelationships between environmental factors and ecological processes in the Mediterranean Sea, and their importance for the conservation and planning of biodiversity and marine resources.
  • MB10 : Use, manage and produce digital cartographic bases to obtain environmental information from the images taken by remote sensors.
  • MB11 : Develop models for structured populations and apply them to predict their evolution in different scenarios.
  • MB12 : Model time-temporal sequences of the abundance of marine resources.
  • MB2 : Apply the methods to quantify the main environmental, biotic and systemic descriptors of any kind of terrestrial Mediterranean ecosystem.
  • MB3 : Identify the basic processes of the working of a terrestrial Mediterranean ecosystem and its risk of degradation and collapse.
  • MB4 : Understand the importance and applications of the interactions between organisms in Mediterranean environments.
  • MB5 : Understand the historical process of human colonisation on ecosystems, their effects and the future of the present landscape.
  • MB6 : Understand the morphological processes that have modelled the Mediterranean basin throughout its history and its prospects.
  • MB7 : Evaluate the cultural and agricultural needs for farms in the Mediterranean context.
  • MB8 : Be able to assess the fertility and usage capacity of land and design conservation practices for the same.
  • MB9 : Be able to characterise the climate and analyse water availability problems in ecosystems.

 

 

 

Learning outcomes (Training objectives)

No data

 

 

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2016-17

No data

 

 

;

General

Code: 35604
Lecturer responsible:
LOPEZ LLORCA, LUIS VICENTE
Credits ECTS: 3,00
Theoretical credits: 0,60
Practical credits: 0,60
Distance-base hours: 1,80

Departments involved

  • Dept: MARINE SCIENCES AND APPLIED BIOLOGY
    Area: BOTANICS
    Theoretical credits: 0,6
    Practical credits: 0,6
    This Dept. is responsible for the course.
    This Dept. is responsible for the final mark record.

Study programmes where this course is taught