Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2017-18

Con la asignatura de Salud Pública para el grado de Nutrición Humana y Dietética se pretende que el alumno adquiera conocimientos y habilidades relacionadas con las competencias profesionales de la salud pública, para garantizar, fomentar, promover y recuperar la salud alimentaria y nutricional de la población, con el esfuerzo organizado de la comunidad.  El contenido de la asignatura contribuye a la formación y comprensión de los problemas relacionados con la alimentación y la nutrición, de sus determinantes y desigualdades como de sus consecuencias. Así mismo propende por la formación del trabajo en grupo y en equipos interdisciplinarios, desde que la salud pública en el ámbito de la nutrición y la seguridad alimentaria requiere de acciones de carácter intersectorial y multidisciplinario para el fortalecimiento del grado de control de los ciudadanos sobre su propia salud, alimentación y nutrición. 

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències específiques (CE)

  • E12 : Realitzar la comunicació de manera efectiva, sabent utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació especialment les relacionades amb nutrició i hàbits de vida.
  • E13 : Conèixer, valorar críticament i saber utilitzar i aplicar les fonts d'informació relacionades amb nutrició, alimentació, estils de vida i aspectes sanitaris.
  • E14 : Tenir capacitat d'elaborar informes i emplenar registres relatius a intervenció professional del dietista nutricionista.
  • E15 : Reconèixer els elements essencials de la professió de dietista nutricionista i desenvolupar la professió en relació amb altres professionals de la salut.
  • E29 : Desenvolupar la professió des de la perspectiva centrada en el pacient/usuari/client.

 

Competències transversals específiques de titulació:>>competències en un idioma estranger

  • CT1 : Llegir i comprendre textos en un idioma estranger.

 

Competències transversals específiques de titulació:>>competències informàtiques i informacionals

  • CT2 : Demostrar destreses i habilitats en informàtica i sistemes informacionals.

 

Competències transversals específiques de titulació:>>competències en comunicació oral i escrita

  • CT3 : Demostrar habilitats en comunicació oral i escrita.

 

Competències generals del títol (CG):>>Mòdul de salut pública i nutrició comunitària

  • 52 : Conèixer les organitzacions i els sistemes de salut nacionals i internacionals, així com les polítiques de salut.
  • 53 : Participar en l'anàlisi, planificació, intervenció i avaluació d'estudis epidemiològics i programes d'intervenció en alimentació i nutrició en diferents àrees.
  • 54 : Dissenyar i realitzar valoracions nutricionals per a identificar les necessitats de la població en termes d'alimentació i nutrició, així com identificar els determinants de salut nutricional.
  • 55 : Dissenyar, intervenir i executar programes d'educació dieteticonutricional i de formació en nutrició i dietètica.
  • 56 : Col·laborar en la planificació de polítiques alimentàries nutricionals per a l'educació alimentària i nutricional de la població.
  • 57 : Adquirir la capacitat per a intervenir en projectes de promoció, prevenció i protecció amb un enfocament comunitari i de salut pública.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Identificar conceptes de salut publica, com ara les competències professionals de la salut publica.
  • Conèixer els factors que determinen la salut. Identificar factors que influeixen en la nutrició i alimentació i la interacció que s'hi estableix. identificar els desequilibris socioestructurals, la discriminació, l'opressió, les injustícies socials, polítiques i econòmiques i l'impacte que tenen en la nutrició i alimentació. Estratègies de disminució de les desigualtats al món.
  • Reconèixer les bases de l'alimentació saludable reconeguda en els patrons alimentaris a l'estat espanyol i la relació amb la dieta mediterrània des del punt de vista de la salut pública.
  • Conèixer i identificar els atributs per a classificar els sistemes sanitaris internacionals, amb especial atenció al cas espanyol.
  • Descriure els fonaments, les funcions i les línies estratègiques de la promoció de la salut.
  • Reconèixer i analitzar la influència de les polítiques publiques de salut nutricional i alimentària en el context mundial, europeu i espanyol
  • Identificar les estratègies principals d'intervenció en salut pública nutricional, atenent a les metes del mil·lenni, salut XXI i el pla d'acció d'alimentació, nutrició i salut de la Unió Europea i Espanya.
  • Brindar eines tècniques bàsiques relacionades amb la gestió integral d'aigües i residus, des de la perspectiva de la salut pública. Toxiinfeccions alimentàries i mesures de prevenció.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2017-18

• Identificar conceptos de salud publica, como las competencias profesionales de la salud publica. • Conocer los factores que determinan la salud. Identificar factores que influyen en la nutrición y alimentación, y su interacción. Asimismo identificar los desequilibrios socio estructural, la discriminación, la opresión, las injusticias sociales, políticas y económicas, y su impacto en la nutrición y alimentación. Estrategias de disminuir las desigualdades en el mundo. • Reconocer las bases de la alimentación saludable reconocida en los patrones alimentarios de España, y su relación con la dieta mediterránea desde le punto de vista de la salud pública. • Conocer e identificar los atributos para la clasificación de los sistemas sanitarios internacionales. • Describir los fundamentos de la promoción de la salud, sus funciones y líneas estratégicas. • Reconocer y analizar la influencia que las Políticas publicas sobre la salud nutricional y alimentaria en el contexto mundial Europeo y Español • Identificar las estrategias principales de intervención en Salud Pública Nutricional atendiendo a las metas del milenio, salud XXI y el plan de acción de alimentación, nutrición y salud de la Comunidad Europea y de España. • Reconocer la Educación nutricional y la comunicación como estrategia esencial de salud pública y de la promoción de la salud y conseguir habilidades en la formulación de objetivos. • Analizar la importancia de los elementos de la comunicación en la nutrición pública y comunitaria. • Brindar herramientas técnicas básicas relacionadas con los sistemas de calidad desde la perspectiva de las competencias del dietista nutricionista en la salud pública, relacionados con los sistemas de análisis de peligros y control de puntos críticos en el sector alimentario.

 

 

;

Dades generals

Codi: 27527
Professor/a responsable:
TORRUBIANO DOMINGUEZ, JORDI
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: INFERMERIA COMUNITÀRIA, MEDICINA PREVENTIVA I SALUT PÚBLICA
    Àrea: MEDICINA PREVENTIVA I SALUT PÚBLICA
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix