Competencies and objectives

 

Course context for academic year 2016-17

Esta asignatura forma parte de la formación básica que permitirá al alumno/a de enfermería un acercamiento a la Psicología como estudio científico del comportamiento y su contribución al proceso salud-enfermedad y calidad de vida de las personas. Lo que hacemos y lo que experimentamos (pensamientos y afecto) constituyen los ingredientes fundamentales de nuestro comportamiento. El estudio de la diversidad humana, de las bases biológicas de nuestro comportamiento, de la adquisición, mantenimiento y cambio de información, conocimientos y comportamientos, de nuestra personalidad, del contexto en el que estamos, de la relación con los demás, de nuestro grado de adaptación a la vida, y de lo que hacemos y experimentamos en la salud y en la enfermedad, son áreas de especial interés en esta asignatura. La Psicología como ciencia y profesión aporta unos conocimientos muy relevantes para procurar una mejor y más larga vida. El conocimiento de las variables relevantes, de la metodología precisa y de las investigaciones y práctica actuales constituye el objeto de estudio de esta asignatura. El conocimiento y comprensión de estos procesos servirán de base para el desarrollo de competencias que se trabajarán en otras asignaturas, como las referidas al proceso de relación de ayuda, el papel de las emociones en el proceso de toma de decisiones en el ámbito de la salud o la educación para la salud. Asimismo, esta asignatura facilitará el desarrollo de las competencias relacionadas con la enfermería psiquiátrica y de salud mental.

 

 

Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees)

Specific Competences (CE)

  • E-9 : Promote healthy lifestyles, self-care, supporting the maintenance of preventive and therapeutic conduct.

 

General Competences of the Degree Course (CG):>>Common basic training module

  • 10 : Identify the psychosocial responses of individuals to different health situations (in particular, illness and suffering), selecting the appropriate actions to provide help during the same.
  • 11 : Establish an empathetic and respectful relationship with the patient and family, in accordance with the situation of the individual, health problem and stage of its development.
  • 12 : Use strategies and skills that allow effective communication with patients, families and social groups, as well as expressing their concerns and interests.

 

Specific transversal competences of the degree course :>>Foreign language proficiency

  • CT1 : Read and understand texts in a foreign language.

 

Specific transversal competences of the degree course :>>IT and information competences

  • CT2 : Show computer and information system skills and abilities.

 

Specific transversal competences of the degree course:>>Oral and written communication competences

  • CT3 : Show oral and written communication skills.

 

 

 

Learning outcomes (Training objectives)

No data

 

 

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2016-17

No data

 

 

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General

Code: 27008
Lecturer responsible:
FERNANDEZ PASCUAL, MARIA DOLORES
Credits ECTS: 6,00
Theoretical credits: 1,20
Practical credits: 1,20
Distance-base hours: 3,60

Departments involved

  • Dept: PSYCHOLOGY OF HEALTH
    Area: PERSONALITY, EVALUATION AND PSYCHOLOGICAL TREATMENT
    Theoretical credits: 1,2
    Practical credits: 1,2
    This Dept. is responsible for the course.
    This Dept. is responsible for the final mark record.

Study programmes where this course is taught