Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2012-13

La asignatura Dificultades de aprendizaje y Trastornos del desarrollo: respuestas específicas en contextos inclusivos en la educación infantil pertenece al módulo de Formación Básica, dentro de la formación generalista del Grado de Educación Primaria, asignándole 6 créditos ECTS y ubicada en el 2º curso, primer semestre. Esta asignatura perteneciente al área de Didáctica y Organización Escolar,   centra el desarrollo de sus contenidos en ofrecer a los futuros profesionales de esta etapa, una mayor comprensión, en cuanto a identificación, prevención, atención y apoyo educativo de acuerdo con las necesidades educativas especiales del alumnado en los centros y aulas, dentro del marco general del currículo escolar. Con esta asignatura se contribuye a desarrollar la competencia profesional de formular, diseñar y gestionar proyectos innovadores a nivel de aula para dar respuesta a las necesidades detectadas así como regular entornos armónicos de aprendizaje en contextos de diversidad en la Educación Infantil que ofrezcan respuestas singulares a cada estudiante, a sus dificultades de aprendizaje y faciliten la igualdad de género, la equidad y el respeto a los derechos humanos.
Esta asignatura está relacionada con otras disciplinas como: Gestión e innovación en contextos educativos; Dificultades de aprendizaje y Trastornos del desarrollo: características evolutivas; Prácticum I; Prácticum II; Trabajo Fin de Grado.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG2 : Planificar, organitzar i gestionar processos, informació, resolució de problemes i projectes. Tenir iniciativa, esperit emprenedor i capacitat de generar noves idees i accions.
  • CG6 : Valorar la diversitat com un fet natural i integrar-la positivament.
  • CG8 : Entendre l'aprenentatge com un fet global, complex i transcendent. Autoregular el propi aprenentatge i mobilitzar sabers de tot tipus per a adaptar-se a situacions noves i connectar coneixements com a mètode per a elaborar-ne altres de nous.

 

Competències específiques (CE)

  • CE1 : Conèixer l'organització de les escoles d'educació primària i, si escau, els centres i aules de formació de persones adultes, i la diversitat d'actors i accions que implica el seu funcionament. Col·laborar amb els diferents sectors de la comunitat educativa i de l'entorn i treballar en equip amb els companys com a condició necessària per a millorar l'activitat professional, compartint coneixements i valorant experiències.
  • CE2 : Comprendre les característiques i condicions en les quals es produeix l'aprenentatge escolar i identificar com pot afectar el desenvolupament de l'alumnat i exercir la funció tutorial, orientant els alumnes i els pares del seu grup d'alumnes. Tot això buscant l'entesa i la cooperació amb les famílies, tenint en compte els diferents contextos familiars i estils de vida.
  • CE4 : Motivar i potenciar el progrés escolar de l'alumnat en el marc d'una educació integral i promoure el seu aprenentatge autònom, partint dels objectius i continguts propis de cada nivell educatiu, amb expectatives positives del progrés de l'alumnat. Tot això renunciant als estereotips establits i externs a l'aprenentatge, i desenvolupant estratègies que eviten l'exclusió i la discriminació.
  • CE5 : Identificar i recolzar a l'alumnat amb el qual es treballa perquè no aconsegueix el seu potencial d'aprenentatge o té dificultats de comportament, emocionals o socials. També saber com sol·licitar assessorament als diferents serveis i especialistes per a atendre la diversitat de necessitats educatives especials.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Analitzar i adquirir estratègies i recursos per a una atenció educativa de l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu.
  • Dissenyar entorns educatius inclusius al centre i a l'aula per a donar resposta a les dificultats d'aprenentatge, trastorns del desenvolupament i necessitats educatives específiques de l'alumnat.
  • Aplicar mesures d'adaptació curricular per a les dificultats d'aprenentatge i trastorns del desenvolupament que se succeeixen en l'etapa d'educació primària.
  • Desenvolupar estratègies de col·laboració amb els diferents professionals del centre i de suport per a dur a terme una atenció educativa des del marc curricular general.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2012-13

-         Dominar y utilizar  la terminología específica de la materia tanto de los contenidos teóricos como prácticos.

-         Conocer los contenidos de la materia, analizando, interpretando y reflexionando sobre los mismos.

-         Ser capaz de aplicar la normativa legislativa actual en materia de atención al alumnado con necesidades específicas de apoyo educativo en la Educación Primaria.

-         Identificar a nivel de aula las posibles dificultades de aprendizaje y trastornos del desarrollo del alumnado y planificar una respuesta educativa inclusiva.


 

 

;

Dades generals

Codi: 17521
Professor/a responsable:
LLEDO CARRERES, ASUNCION
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: PSICOLOGIA EVOLUTIVA I DIDÀCTICA
    Àrea: DIDÀCTICA I ORGANITZACIÓ ESCOLAR
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix