Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2016-17

Las enseñanzas propuestas por el Área de Proyectos Arquitectónicos se agrupan en 9 asignaturas dispuestas a lo largo de todos los cursos del Grado en Fundamentos de la Arquitectura. En su conjunto, constituyen la espina dorsal en la formación del/a arquitecto/a.
Conforme a los objetivos del Espacio Europeo de Educación Superior, la pedagogía de Proyectos Arquitectónicos desarrolla un método de enseñanza centrado en el aprendizaje del alumnado con atención individualizada. A través del Taller de Proyectos cada estudiante va imbricando sus intereses personales en los objetivos y sistemáticas propuestos por los enunciados de cada Taller. Este proceso potencia la investigación y el trabajo personal como las bases sobre las que cada estudiante construye una metodología que conlleva la idea de "educación a lo largo de toda la vida".


Más información sobre la asignatura, los perfiles propios de cada grupo/taller, y toda la información actualizada en el blog del área de proyectos arquitectónicos:

http://blogs.ua.es/proyectosarquitectonicos/

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG-1 : Conèixer la història i les teories de l'arquitectura, així com les arts, tecnologies i ciències humanes relacionades amb aquesta.
  • CG-2 : Conèixer el paper de les belles arts com a factor que pot influir en la qualitat de la concepció arquitectònica.
  • CG-3 : Conèixer l'urbanisme i les tècniques aplicades en el procés de planificació.
  • CG-4 : Comprendre els problemes de la concepció estructural, de construcció i d'enginyeria vinculats als projectes d'edificis, a més de les tècniques de resolució d'aquests.
  • CG-5 : Conèixer els problemes físics, les diverses tecnologies i la funció dels edificis, per tal de dotar-los de condicions internes de comoditat i protecció dels factors climàtics.
  • CG-6 : Conèixer les indústries, organitzacions, normatives i procediments per a plasmar els projectes en edificis i integrar els plànols en la planificació.
  • CG-7 : Comprendre les relacions entre les persones i els edificis i entre aquests i l'entorn, a més de la necessitat de relacionar els edificis i els espais situats entre aquests en funció de les necessitats i de l'escala humanes.

 

Competències bàsiques i del MECE (Marc Espanyol de Qualificacions per a l'Educació Superior)

  • CB 1 : Que els estudiants hagen demostrat posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  • CB 2 : Que els estudiants sàpien aplicar els coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseïsquen les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seua àrea d'estudi.
  • CB 3 : Que els estudiants tinguen la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seua àrea d'estudi) per a emetre judicis que incloguen una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  • CB 4 : Que els estudiants puguen transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat o no especialitzat.
  • CB 5 : Que els estudiants hagen desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.

 

Competències transversals pròpies:>>instrumentals cognitives

  • CT-15 : Habilitat per a la imaginació, la fantasia i la creativitat. Habilitat per a traduir situacions imaginatives o creatives a diagrames o mapes amb els quals interactuar. Capacitat per a entendre la lògica, els recursos i les possibilitats de la fantasia.

 

Competències transversals bàsiques de la UA

  • CT-2 : Capacitat d'expressió. Capacitat d'exposició oral i escrita.
  • CT-4 : Capacitat de treball en grup. Capacitat d'èxit en treballs col·lectius i de grup, repartint treball i assumint rols.

 

Competències transversals pròpies:>>instrumentals lingüístiques

  • CT-24 : Habilitat per a elaborar i expressar idees i discursos propis. Habilitat per a generar registres que caracteritzen un llenguatge propi i diferenciat, fins i tot reciclant les maneres ja conegudes i fixant-ne noves.

 

Competències transversals pròpies:>>interpersonals individuals

  • CT-25 : Actuar d'acord amb els propis valors, motivacions i opinions. Capacitat per a crear i proposar contextos operatius propis a partir de la nostra especial manera d'estar en el món, assumint les nostres responsabilitats individuals per a la creació d'un món millor.
  • CT-26 : Habilitat per a emprendre estratègies i processos d'aprenentatge autònoms. Capacitat de generar processos d'autoaprenentatge que, de manera autònoma, complementen l'aprenentatge reglat.

 

Competències específiques:>>Bloc Projectual

  • CE-34T : Aptitud per a suprimir barreres arquitectòniques.
  • CE-35T : Aptitud per a resoldre el condicionament ambiental passiu, incloent-hi l'aïllament tèrmic i acústic, el control climàtic, el rendiment energètic i la il·luminació natural.
  • CE-37T : Capacitat per a concebre, practicar i desenvolupar projectes bàsics i d'execució, croquis i avantprojectes.
  • CE-39T : Capacitat per a concebre, practicar i desenvolupar la direcció d'obres.
  • CE-40T : Capacitat per a elaborar programes funcionals d'edificis i espais urbans.
  • CE-41T : Capacitat per a intervenir en el patrimoni construït, a més de conservar-lo, restaurar-lo i rehabilitar-lo.
  • CE-42T : Capacitat per a exercir la crítica arquitectònica.
  • CE-43T : Capacitat per a realitzar projectes de seguretat, evacuació i protecció en immobles.
  • CE-48 : Coneixement adequat de les teories generals de la forma, la composició i els tipus arquitectònics.
  • CE-50 : Coneixement adequat dels mètodes d'estudi dels processos de simbolització, les funcions pràctiques i l'ergonomia.
  • CE-51 : Coneixement adequat dels mètodes d'estudi de les necessitats socials, la qualitat de vida, l'habitabilitat i els programes bàsics d'habitatge.
  • CE-52 : Coneixement adequat de l'ecologia, la sostenibilitat i els principis de conservació de recursos energètics i mediambientals.
  • CE-53 : Coneixement adequat de les tradicions arquitectòniques, urbanístiques i paisatgístiques de la cultura occidental, a més dels seus fonaments tècnics, climàtics, econòmics, socials i ideològics.
  • CE-54 : Coneixement adequat de l'estètica, la teoria i la història de les belles arts i les arts aplicades.
  • CE-55 : Coneixement adequat de la relació entre els patrons culturals i les responsabilitats socials de l'arquitecte.
  • CE-56 : Coneixement adequat de les bases de l'arquitectura vernacla.
  • CE-57 : Coneixement adequat de la sociologia, la teoria, l'economia i la història urbanes.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

Sense dades

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2016-17

A lo largo del curso, los estudiantes deberán APRENDER A:

1/ Movilizar los afectos y recursos interpersonales en beneficio del conjunto del grupo, de la marcha del trabajo y de mi propia formación como arquitectx

2/ Conocer y participar del recorrido formativo y de las actividades colectivas que se realicen desde la materia en su distribución por los diferentes cursos hasta llegar al Proyecto Fin de Grado.

3/ Promover transformaciones de la realidad y procesos creativos colectivos de acuerdo a sus propias motivaciones, valores y opiniones, dentro de las temáticas trabajadas, evidenciando la relación de sus propuestas con entornos sociales y profesionales específicos.

4/ Conocer y ensayar el carácter integrador de la materia de proyectos arquitectónicos, reflejando la utilidad o eficacia de las distintas competencias que va adquiriendo en las diferentes materias, y su carácter vocacional desarrollando su autonomía y sentando las bases de su Proyecto Teórico Personal que seguirá desarrollándose en los siguientes cursos.

5/ Interpretar la dimensión ética y política del proyecto arquitectónico y dejarse enseñar por el mundo y sus habitantes, los proyectos deben articular en los propios procesos arquitectónicos este aprendizaje y mostrar el afecto y cuidado con que se trata a los distintos implicados en él.

6/ Desarrollar su creatividad entendida como lo que es capaz de accionar las potencialidades virtuales de los materiales y situaciones del entorno construido, por tanto, el alumno aprenderá a activar la realidad de formas creativas.

7/ Vincularse a las formas de trabajo y a los relatos de distintos referentes en la historia de la arquitectura y otras profesiones creativas, practicándolas y adaptándolas sus propios objetivos para desarrollar metodologías de trabajo creativo individual y colectivamente

8/ Explicitar sus distintas metodologías, prácticas y referentes para su puesta en común en el aula y entre los distintos grupos de forma que, en común, se construya una visión panorámica de las propuestas docentes en la materia para organizar y elegir entre la oferta disponible durante los siguientes cursos de proyectos.

9/ Mostrar los valores e intereses del proyecto en los distintos formatos de presentación trabajados, concretando los procesos de construcción del entorno con calidad tanto en las presentaciones orales y/o performativas, como en los medios gráficos y/o audiovisuales. Mostrando su capacidad para transmitir ideas y evidenciar el conocimiento adquirido con buenas argumentaciones y una correcta referenciación, estilo, ortografía y estructura.

10/ Desarrollar y definir propuestas de entornos construidos, en diferentes frentes: el de los sistemas materiales (estructuras, instalaciones, interiorismo y mobiliario), el de la gestión programática (usabilidad, movimientos, concatenaciones de utilizaciones, adaptabilidad) y dimensional (las dimensiones deben estar ajustadas cuantitativamente para un uso adecuado de los recursos y cualitativamente para su puesta en uso).

 

 

 

;

Dades generals

Codi: 35511
Professor/a responsable:
MARCOS TORRO, MARIA JOSE
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 0,00
Crèdits pràctics: 2,40
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: EXPRESSIÓ GRÀFICA, COMPOSICIÓ I PROJECTES
    Àrea: PROJECTES ARQUITECTÒNICS
    Crèdits teòrics: 0
    Crèdits pràctics: 2,4
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix