Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2017-18

 

Se trata de una asignatura de carácter obligatorio que se imparte en el 5º semestre del Grado en Ingeniería Química, después de que los estudiantes hayan cursado ciertas materias en las que deben haber adquirido los conocimientos básicos que se requieren para abordar esta asignatura, que son:

- Balances macroscópicos de materia y energía en sistemas reactivos

- Introducción a la termodinámica y cinética de las reacciones químicas 

- Resolución numérica de integrales y de sistemas de ecuaciones diferenciales

- Uso de software para cálculo numérico (Matlab y Excel o similares)

La formación de alumno se lleva a cabo mediante clases teóricas, prácticas de ordenador y tutorías grupales. Por otro lado, la formación será ampliada y reforzada en la asignatura Diseño de Reactores II y en las prácticas de laboratorio de la asignatura Experimentación en Ingeniería Química II.

Esta asignatura se imparte en el tercer curso, por lo que los estudiantes deberían llegar a ella después de haber adquirido los conceptos básicos previos necesarios y de haber desarrollado las habilidades que les permitan manejar con soltura herramientas de cálculo para la resolución de problemas, consultar bibliografía y, cuando proceda, comunicarse en lengua inglesa. En todas ellas se seguirá trabajando y avanzando.

IMPORTANTE: La asignatura se oferta tanto en inglés como en castellano en todas sus actividades (teoría, tutorías grupales y ordenador). El alumno elegirá en qué modalidad desea cursarla teniendo en cuenta, en cualquier caso, las restricciones que pueda haber según el número de alumnos en cada grupo.

 

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències específiques (CE)

  • CE19 : Coneixements sobre balanços de matèria i energia, biotecnologia, transferència de matèria, operacions de separació, enginyeria de la reacció química, disseny de reactors, i valorització i transformació de matèries primeres i recursos energètics.
  • CE20 : Capacitat per a l'anàlisi, disseny, simulació i optimització de processos i productes.

 

Competències bàsiques i del MECE (Marc Espanyol de Qualificacions per a l'Educació Superior)

  • CB1 : Que los estudiantes hayan demostrado poseer y comprender conocimientos en un área de estudio que parte de la base de la educación secundaria general, y se suele encontrar a un nivel que, si bien se apoya en libros de texto avanzados, incluye también algunos aspectos que implican conocimientos procedentes de la vanguardia de su campo de estudio.
  • CB2 : Que los estudiantes sepan aplicar sus conocimientos a su trabajo o vocación de una forma profesional y posean las competencias que suelen demostrarse por medio de la elaboración y defensa de argumentos y la resolución de problemas dentro de su área de estudio.
  • CB3 : Que los estudiantes tengan la capacidad de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro de su área de estudio) para emitir juicios que incluyan una reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica o ética.
  • CB4 : Que los estudiantes puedan transmitir información, ideas, problemas y soluciones a un público tanto especializado como no especializado.
  • CB5 : Que los estudiantes hayan desarrollado aquellas habilidades de aprendizaje necesarias para emprender estudios posteriores con un alto grado de autonomía.

 

Competències transversals bàsiques de la UA

  • CT1 : Competències en un idioma estranger.
  • CT2 : Competències informàtiques i informacionals.
  • CT3 : Competències en comunicació oral i escrita.

 

Competències generals:>>Instrumentals

  • CG1 : Capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • CG2 : Coneixements generals i bàsics de la professió.
  • CG3 : Coneixement d'informàtica en l'àmbit d'estudi.
  • CG4 : Resolució de problemes.
  • CG5 : Presa de decisions.

 

Competències generals:>>Interpersonals

  • CG10 : Capacitat per a comunicar-se amb experts d'altres àrees.
  • CG11 : Raonament crític.
  • CG6 : Planificar, ordenar i supervisar el treball en equip.
  • CG9 : Habilitat en les relacions interpersonals.

 

Competències generals:>>Sistemàtiques

  • CG13 : Capacitat d'aplicar els coneixements en la pràctica.
  • CG14 : Capacitat d'aprenentatge autònom.
  • CG15 : Capacitat d'adaptació a noves situacions.
  • CG16 : Habilitat per a treballar de manera autònoma.
  • CG17 : Creativitat en tots els àmbits de la professió.
  • CG20 : Motivació per la qualitat.
  • CG21 : Sensibilitat cap a temes mediambientals.

 

Competències de professió regulada

  • CPR1 : Capacitat per a la redacció, signatura i desenvolupament de projectes en l'àmbit de l'enginyeria industrial, que tinguen per objecte, dins de l'especialitat de química industrial, la construcció, reforma, reparació, conservació, demolició, fabricació, instal·lació, muntatge o explotació d'estructures, equips mecànics, instal·lacions energètiques, instal·lacions elèctriques i electròniques, instal·lacions i plantes industrials i processos de fabricació i automatització.
  • CPR3 : Coneixement en matèries bàsiques i tecnològiques, que els capacite per a l'aprenentatge de nous mètodes i teories, i els dote de versatilitat per a adaptar-se a noves situacions.
  • CPR4 : Capacitat de resoldre problemes amb iniciativa, presa de decisions, creativitat, raonament crític i de comunicar i transmetre coneixements, habilitats i destreses en el camp de l'Enginyeria Industrial.
  • CPR5 : Coneixements per a la realització de mesuraments, càlculs, valoracions, taxacions, peritatges, estudis, informes, plànols de labors i altres treballs anàlegs.
  • CPR6 : Capacitat per al maneig d'especificacions, reglaments i normes d'obligat compliment.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Ser capaç d'aplicar diverses tècniques d'obtenció dels paràmetres cinètics d'una reacció química, a partir de l'anàlisi de les dades cinètiques experimentals en un determinat reactor.
  • Capacitat per a combinar els coneixements sobre cinètica de les reaccions químiques amb les equacions de conservació de matèria i d'energia, amb l'objectiu d'obtenir les equacions que regeixen el comportament dels reactors químics.
  • Capacitat per a dissenyar i simular el comportament d'un reactor o xarxa de reactors homogenis, analitzant la influència dels diversos paràmetres que intervenen en el sistema.
  • Ser capaç de seleccionar les condicions d'operació i paràmetres del reactor òptims que satisfacen uns determinats requisits.
  • Capacitat per a determinar si el reactor s'allunya del comportament ideal i, si escau, ser capaç de modelizar el sistema de manera que se'n puga predir el comportament.
  • Saber adquirir i utilitzar informació bibliogràfica i tècnica referida a aquesta matèria.
  • Coneixement i aplicació de la terminologia anglesa per a descriure els conceptes corresponents a aquesta matèria.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2017-18

 

El alumno debe adquirir en esta asignatura los conocimientos y habilidades básicas para el diseño, simulación y optimización de los reactores homogéneos más habituales: reactor discontinuo de tanque agitado, reactor continuo de flujo pistón y reactor continuo de tanque agitado, así como de la asociación de reactores continuos. 

También se aprenderá a modelar un reactor homogéneo cuando este se aleja del comportamiento ideal.

 

 

 

;

Dades generals

Codi: 34524
Professor/a responsable:
ARACIL SAEZ, IGNACIO
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,32
Crèdits pràctics: 1,08
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: ENGINYERIA QUÍMICA
    Àrea: ENGINYERIA QUÍMICA
    Crèdits teòrics: 1,32
    Crèdits pràctics: 1,08
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix