Competencies and objectives

 

Course context for academic year 2016-17

La asignatura Metodologías Ágiles de Desarrollo de Software se cursa en cuarto curso del grado, en la especialidad Ingeniería del Software.

En cursos y asignaturas anteriores los estudiantes se han enfrentado al problema del desarrollo de proyectos software de una cierta magnitud. Han aprendido a identificar sus funcionalidades, a definir su modelo de datos y a diseñar, desarrollar y probar una solución software que cumple correctamente los requisitos especificados. También han conocido y utilizado alguna metodología ágil como Scrum.

En esta asignatura aprenderemos en profundidad los valores, principios y prácticas que fundamentan las metodologías ágiles. También conoceremos herramientas, frameworks y lenguajes de programación con las que realizar un desarrollo rápido y flexible con el que que enfrentarnos con éxito al problema del cambio de prioridades y especificaciones en el desarrollo de un proyecto software. Estas metodologías permitirán guiar y coordinar el trabajo iterativo de un equipo, con el objetivo de obtener un software que satisfaga las necesidades de los usuarios finales.

Su conocimiento, junto con el de otras asignaturas del mismo itinerario, permitirá que el estudiante se integre sin problemas en equipos de diseño y desarrollo de proyectos software, siendo capaz de participar en todos los aspectos del proceso e incluso de proponer nuevas prácticas y metodologías en aquellas empresas software que utilizan metodologías y herramientas más tradicionales.

 

 

Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees)

Specific Competences (Specific Technology):>>Software Engineering

  • CEIS1 : Capacity to develop, maintain and apply software systems and services that satisfy all user requirements and behave reliably and efficiently, are easy to develop and maintain and comply with quality regulations, applying the theories, principles, methods and practices of Software Engineering.
  • CEIS2 : Capacity to evaluate the needs of clients and specify the software requirements to satisfy said needs, reconciling conflicting goals by finding acceptable compromises within the limitations of cost, time, the existence of already available systems and the organisations themselves.
  • CEIS4 : Capacity to identify and analyse problems and design, develop, implement, verify and document software solutions on the basis of suitable knowledge of current, theories, models and techniques.

 

Basic Competences

  • CB3 : Students must be able to gather and interpret relevant data (usually within their area of study) in order to make judgements that include reflection on relevant social, scientific or ethical issues.

 

 

 

Learning outcomes (Training objectives)

No data

 

 

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2016-17

No data

 

 

;

General

Code: 34037
Lecturer responsible:
GALLARDO LOPEZ, DOMINGO
Credits ECTS: 6,00
Theoretical credits: 1,20
Practical credits: 1,20
Distance-base hours: 3,60

Departments involved

  • Dept: SCIENCE OF COMPUTING AND ARTIFICIAL INTELLIGENCE
    Area: SCIENCE OF COMPUTING AND ARTIFICIAL INTELLIGENCE
    Theoretical credits: 1,2
    Practical credits: 1,2
    This Dept. is responsible for the course.
    This Dept. is responsible for the final mark record.

Study programmes where this course is taught