Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2016-17

Contextualización/Presentación.  

Los procesos de urbanización, modernización y cambios de nuestros sistemas sociales presentan nuevos escenarios sociales y culturales altamente complejos. Las sociedades contemporáneas se enfrentan a situaciones que desbordan las formas tradicionales de actuación. El desarrollo de la globalización afecta a todos los ámbitos de nuestra sociedad que desafía los límites de la convivencia y conduce a unas sociedades de gran complejidad en sus distintos órdenes, donde los cambios pueden causar reacciones imprevisibles en las estructuras sociales.


Este nuevo mosaico social necesita de estudios estructurados que permitan un mejor conocimiento de los mecanismos de su funcionamiento y adaptación a las normas establecidas de la convivencia humana. Su estudio llevará a distinguir las realidades sociales de nuestro entorno valorando sus potencialidades para una mejor aplicación en el momento en que se tenga que actuar.


El curso pretende una preparación teórica y práctica de los temas que nos ocupan, que ayudarán a introducir al estudiante en las perspectivas antropológicas sobre el cambio social y cultural contemporáneo, para ampliar y completar su perspectiva como futuros trabajadores sociales. Para ello se trata de proporcionar los conceptos básicos y los ejes que estructuran el desarrollo y configuración de una antropología aplicada al trabajo social.


Esta asignatura se presenta para el entendimiento, desde la realidad científica, de las actitudes, comportamientos y valores del mundo occidental moderno; al mismo tiempo, para el análisis de los fundamentos de las relaciones sociales, que se consideran esenciales en el mundo actual. Todo  dentro del contexto de las organizaciones y los grupos étnicos; también de las desigualdades, de las migraciones, de los nuevos grupos urbanos, del sistema de parentesco, del género y del desarrollo de las identidades culturales. Todo ello ayudará a una mejor compresión de nuestro nuevo sistema social y comparte relaciones y competencias comunes con las asignaturas de Estructura social, Técnicas de investigación social para el Trabajo Social, Sociología de las Desigualdades, Análisis de datos para el Trabajo Social y Geografía Social.

 

 

 

 

 

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Capacitat per a treballar i valorar de manera conjunta amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats les seues necessitats i circumstàncies.
  • CG2 : Analitzar situacions problema, planificar, desenvolupar, executar, revisar i avaluar la pràctica del treball social amb persones, famílies, grups, organitzacions, i comunitats i amb altres professionals.
  • CG5 : Administrar i ser responsable, amb supervisió i suport, de la pròpia pràctica dins de l'organització.
  • CG6 : Demostrar competència professional en l'exercici del treball s+B736ocial.
  • CG7 : Capacitat per a contribuir al desenvolupament dels drets fonamentals, la igualtat d'oportunitats entre homes i dones, els principis d'igualtat d'oportunitats i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat, així com els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics.

 

Competències generals de la UA (CGUA)

  • CGUA2 : Competències informàtiques i informacionals. Capacitat per a aplicar les tecnologies informàtiques i informacionals en l'exercici de l'activitat professional.
  • CGUA3 : Competències en comunicació oral i escrita. Capacitat per a comunicar idees oralment i per escrit de manera comprensible a persones, famílies, grups, comunitats i organitzacions.

 

Competències específiques (CE)

  • CE1 : Establir relacions professionals a fi d'identificar la forma més adequada d'intervenció.
  • CE12 : Dissenyar, implementar i avaluar projectes d'intervenció social.
  • CE17 : Administrar i ser responsable del propi treball, assignant prioritats, complint les obligacions professionals i avaluant l'eficàcia del propi programa de treball.
  • CE18 : Contribuir a l'administració de recursos i serveis col·laborant amb els procediments implicats en la seua obtenció, supervisant-ne l'eficàcia i assegurant-ne la qualitat.
  • CE21 : Participar en la gestió i direcció d'entitats de benestar social.
  • CE25 : Contribuir a la promoció de les millors pràctiques del treball social participant en el desenvolupament i l'anàlisi de les polítiques que s'implementen.
  • CE3 : Valorar les necessitats i opcions possibles per a orientar una estratègia d'intervenció.
  • CE5 : Interactuar amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per a aconseguir canvis, per a promoure'n el desenvolupament i millorar-ne les condicions de vida utilitzant els mètodes i els models de treball social, amb un seguiment regular dels canvis que es produeixen a fi de preparar la finalització de la intervenció.
  • CE6 : Preparar, produir, implementar i avaluar els plans d'intervenció amb les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats i els col·legues professionals, negociant el subministrament de serveis que han de ser utilitzats i revisant l'eficàcia dels plans d'intervenció amb les persones implicades a fi d'adaptar-los a les necessitats i circumstàncies canviants.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

-Conèixer i comprendre de manera crítica els principals aspectes dels desequilibris i desigualtats socials i de poder i dels mecanismes de discriminació i opressió (especialment els derivats de les relacions de gènere, ètniques i culturals).

-Ser capaç d'avaluar la forma en què aquests desequilibris i desigualtats socials (associats, per exemple, amb  la pobresa, la desocupació, la mala salut, la discapacitat, la manca d'educació i altres fonts de desavantatge) impacten en les relacions humanes i generen situacions de necessitat diferencial, malestar, precarietat, vulnerabilitat, segregació, marginació i exclusió i afecten la demanda de treball social.

-Ser capaç d'analitzar i avaluar l'impacte de la desigualtat i la discriminació en el treball amb persones en contextos determinats i en situacions problemàtiques.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2016-17

Objetivos específicos de la asignatura. Objetivos Cognitivos:

­Conocer y comprender de forma crítica los principales aspectos de los desequilibrios, desigualdades sociales, de poder y de los mecanismos de discriminación y opresión (en especial los derivados de las relaciones de género, étnicas y culturales).

­Ser capaz de evaluar el modo en el que dichos desequilibrios y desigualdades sociales (asociados con la pobreza, el desempleo, la mala salud, la discapacidad, la carencia de educación y otras fuentes de desventaja) impactan en las relaciones humanas y generan situaciones de necesidad diferencial, malestar, precariedad, vulnerabilidad, segregación, marginación, exclusión y afectan a la demanda de Trabajo Social.

­Ser capaz de analizar y evaluar el impacto de la desigualdad y la discriminación en el trabajo con personas, en contextos determinados y en situaciones problemáticas.

 

 

 

 

 

 

 

;

Dades generals

Codi: 19503
Professor/a responsable:
MELIS MAYNAR, ANA
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: HUMANITATS CONTEMPORÀNIES
    Àrea: ANTROPOLOGIA SOCIAL
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix