Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2016-17

La Historia Económica es una asignatura de carácter formativo que, además, aporta una dimensión adicional y necesaria a las enseñanzas que recibe el futuro economista como son: la visión del largo plazo, el énfasis en los procesos de cambio tecnológico y de cambio estructural, y la consideración de todos aquellos aspectos institucionales, políticos y sociales que condicionan la estructura cambiante y evolutiva de la economía. El estudio a largo plazo de la evolución económica debe permitir al futuro economista la adquisición de la perspectiva histórica de las diferencias que persisten hoy en las rentas por habitante entre países y reflexionar, de este modo, sobre las causas del crecimiento y el desarrollo. La importancia de la asignatura radica en que la concepción que tengamos sobre lo ocurrido condiciona nuestra manera de ver el presente. La Historia Económica es un puente entre Historia y Economía; y la colaboración entre estas dos disciplinas es especialmente fructífera y enriquecedora al aportar cada una su propia concepción teórica y metodológica. Por lo tanto, dada la naturaleza de esta asignatura, tiene interrelación con el resto de Departamentos que imparten su docencia en el Grado de Economía

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Capacitat per a la recerca i anàlisi d'informació.
  • CG3 : Capacitat d'aprenentatge autònom.
  • CG6 : Derivar de les dades informació rellevant impossible de reconèixer per no professionals.
  • CG8 : Analitzar els problemes amb raonament crític, sense prejudicis, amb precisió i rigor.
  • CG9 : Capacitat de síntesi.

 

Competències generals de la UA (CGUA)

  • CGUA3 : Capacitat de comunicació oral i escrita.

 

Competències específiques (CE)

  • CE1 : Contribuir a la bona gestió de l'assignació de recursos tant en l'àmbit privat com en el públic.
  • CE10 : Tenir la capacitat per a aplicar el coneixement i les aptituds adquirides en la solució de problemes econòmics teòrics i aplicats.
  • CE12 : Ser capaç d'utilitzar les eines adequades per a analitzar, diagnosticar i solucionar qüestions i problemes de caràcter econòmic.
  • CE2 : Identificar i anticipar problemes econòmics rellevants en relació amb l'assignació de recursos en general, tant en l'àmbit privat com en el públic.
  • CE3 : Aportar racionalitat a l'anàlisi i a la descripció de qualsevol aspecte de la realitat econòmica.
  • CE4 : Avaluar conseqüències de diferents alternatives d'acció i seleccionar les millors atenent els objectius.
  • CE8 : Identificar les fonts d'informació econòmica rellevant i el seu contingut.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Derivar de les dades informació rellevant per a analitzar els fenòmens historicoeconòmics.
  • Conèixer i analitzar situacions concretes de l'economia internacional, nacional i regional, dels sectors d'aquesta i de l'evolució en el transcurs de la història.
  • Identificar les fonts d'informació historicoeconòmica rellevant i el seu contingut.
  • Entendre la gènesi, l'evolució i el funcionament de les institucions econòmiques.
  • Entendre la complexitat i la diversitat regional dels fenòmens econòmics.
  • Comprendre el funcionament de l'economia a nivell agregat i l'efecte que sobre aquesta tenen les diferents polítiques econòmiques i les institucions.
  • Conèixer i comprendre els determinants del creixement econòmic i de les desigualtats regionals.
  • Comprendre les possibles causes dels cicles econòmics i els efectes de les polítiques econòmiques.
  • Conèixer l'entorn econòmic nacional, europeu i internacional, els sectors productius i el funcionament de les institucions econòmiques.
  • Conèixer quin ha estat l'origen dels problemes econòmics.
  • Conèixer com han interactuat els factors econòmics i no econòmics al llarg de la història i l'evolució dels diversos enfocaments del pensament econòmic modern.
  • Conèixer i comprendre la naturalesa del comerç internacional i del marc financer en què aquest es va desenvolupar.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2016-17

1. Analizar y sintetizar los hechos económicos y su desarrollo histórico, así como comprender la importancia de los hechos económicos del pasado y su incidencia en los acontecimientos históricos posteriores.
2. Comprender básicamente el proceso de nacimiento y transformación de las principales instituciones económicas a lo largo de la historia.
3. Distinguir los condicionantes y fuerzas que han impulsado o frenado el desarrollo económico en el largo plazo.
4. Analizar y distinguir las consecuencias desiguales que tienen para los diferentes países las relaciones económicas internacionales en el proceso histótico.

5. Analizar de forma crítica las políticas económicas aplicadas en momentos históricos concretos, a través de la evaluación de sus objetivos, medidas, instrumentos y resultados alcanzados, así como sus consecuencias sobre el conjunto de la sociedad.

6. Desarrollar la capacidad de exposición oral y escrita sobre los hechos económicos y/o problemas históricos.

7. Identificar, manejar y analizar con criterio, fuentes documentales, bibliofráficas y estadísticas y aplicarlas a los procesos históricos.

8. Desarrollar la habilidad del trabajo en grupo, mediante la asignación de funciones dentro de un equipo. Comprender que el trabajo en equipo supone una responsabilidad directa en la dinámica del grupo y en sus resultados.

 

 

;

Dades generals

Codi: 35003
Professor/a responsable:
SAIZ PASTOR, CANDELARIA
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,50
Crèdits pràctics: 0,90
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: ANÀLISI ECONÒMICA APLICADA
    Àrea: HISTÒRIA I INSTITUCIONS ECONÒMIQUES
    Crèdits teòrics: 1,5
    Crèdits pràctics: 0,9
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix