Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2016-17

L'assignatura de Biologia Cel·lular, va dirigida a l’estudi de l’organització estructural i funcional de la cèl·lula eucariota, no solament de cadascuna de les parts que la constitueixen sinó de les relacions entre els diferents orgànuls i els processos que hi tenen lloc (secreció, transport, senyalització, proliferació, etc.). Les pràctiques de l’assignatura es basen en la utilització del microscopi i la realització de diferents tècniques per a visualitzar tipus cel·lulars diferents i les seues estructures, aquelles de major valor pedagògic. És una disciplina imprescindible també per a conèixer els altres els nivells de complexitat, tant d’inferiors (atòmic i molecular) com de superiors (de sistemes, individus, associacions d’individus, etc.) impartits en altres matèries (Bioquímica i Biologia Molecular, Genètica, Fisiologia, Microbiologia, Botànica, Zoologia, etc.).

Adequació al perfil professional: Proporciona coneixements imprescindibles per al desenvolupament de la pràctica totalitat de les ocupacions professionals d’un Biòleg (sanitària, ambiental, biotecnologia, etc.) recollides en el Llibre Blanco dels estudis de Biologia (http://www.aneca.es/var/media/150328/libroblanco_biologia_def.pdf).

Adequació al perfil acadèmic: En el context acadèmic, la Biologia Cel·lular és fonamental per ser una de les disciplines bàsiques de la Biologia moderna, ja que les cèl·lules constitueixen la unitat fonamental de tots els organismes, els quals són l’objecte material de la Biologia (De Juan, J. 1999. De què estan fets els organismes?: el naixement de la mirada histológica. Universitat d’Alacant. Alacant. ISBN 84-7908-487-1).

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències genèriques de grau

  • CG1 : Desenvolupar la capacitat d'anàlisi, síntesi i raonament crític.
  • CG10 : Desenvolupar actituds crítiques basades en el coneixement.
  • CG3 : Resoldre problemes de manera efectiva.
  • CG4 : Demostrar capacitat de treball en equip.
  • CG5 : Comprometre's amb l'ètica i els valors d'igualtat, i també en la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
  • CG6 : Aprendre de manera autònoma.

 

Competències específiques:>>de coneixement

  • CE1 : Adquirir els fonaments de la terminologia biològica, nomenclatura, convenis i unitats.
  • CE13 : Estudiar l'estructura i la funció de les biomolècules i comprendre la seua funció en els processos biològics.
  • CE14 : Conèixer els fonaments de la replicació, transcripció, traducció i modificació del material genètic.
  • CE15 : Identificar les principals vies metabòliques.
  • CE16 : Comprendre els mecanismes de la senyalització cel·lular.
  • CE18 : Analitzar l'estructura i funció dels virus, cèl·lules, teixits, òrgans i sistemes animals i vegetals.
  • CE4 : Reconèixer diferents nivells d'organització en el sistema viu.
  • CE5 : Comprendre el concepte de vida i conèixer el seu origen i història, juntament amb la de la Terra.
  • CE6 : Entendre els mecanismes de l'herència i els fonaments de la millora genètica.
  • CE7 : Comprendre els mecanismes i models evolutius.
  • CE8 : Comprendre i conèixer les bases genètiques de la biodiversitat.

 

Competències específiques:>>d'habilitat

  • CE29 : Demostrar el coneixement i comprensió dels fets essencials, conceptes, principis i teories relacionades amb les àrees de la biologia.
  • CE30 : Interpretar, avaluar, processar i sintetitzar dades i informació biològica.
  • CE31 : Reconèixer i implementar bones pràctiques científiques de mesura i experimentació.
  • CE32 : Manipular amb seguretat material biològic, reactius, instruments i dispositius d'aplicació en biologia.
  • CE33 : Dur a terme procediments estàndards de laboratoris implicats en treballs analítics.
  • CE35 : Interpretar les dades procedents d'observacions i mesuraments en el laboratori i camp.
  • CE45 : Realitzar bioassajos i diagnòstics biològics.

 

Competències genèriques de la UA

  • CGUA2 : Expressar-se correctament en qualsevol de les llengües oficials de la Comunitat Valenciana de manera oral i escrita.
  • CGUA3 : Tenir coneixements d'informàtica relatius a l'àmbit d'estudi.
  • CGUA4 : Adquirir o posseir les habilitats bàsiques en TIC (tecnologies de la informació i comunicació) i gestionar adequadament la informació obtinguda.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Conèixer els diversos nivells d'organització de la matèria vivent, des del nivell molecular al d'organismes, a més dels tipus d'organismes, l'origen i l'evolució.
  • Conèixer les principals característiques de les cèl·lules procariotes i eucariotes: estructura microscòpica i ultraestructural, funcions i composició.
  • Conèixer els mecanismes bàsics del cicle cel·lular i de la divisió cel·lular. Conèixer els mecanismes moleculars de la diferenciació cel·lular i de l'apoptosi.
  • Conèixer les principals funcions del citosol, xaperones, proteasomes i ubiquitines, a més dels sistemes de comunicació de cèl·lules procariotes i eucariotes.
  • Manipular amb seguretat i destresa material biològic, organismes, reactius, instruments i dispositius per a l'estudi de virus, cèl·lules procariotes, cèl·lules eucariotes i teixits animals i vegetals.
  • Identificar a través del microscopi òptic i electrònic, i en imatges obtingudes amb aquests instruments, virus, cèl·lules procariotes, cèl·lules eucariotes i teixits animals i vegetals, a més d'interpretar, avaluar, processar i sintetitzar les dades obtingudes.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2016-17

El conocimiento de la organización estructural y molecular de la célula eucariota, así como comprender los procesos que en ella tienen lugar. Se hará especial atención al estudio de las interacciones moleculares, las relaciones entre cada una de las estructuras u orgánulos celulares, y a la regulación y coordinación de los distintos procesos celulares.

 

 

 

 

;

Dades generals

Codi: 26515
Professor/a responsable:
GARCIA IRLES, MARIA MAGDALENA
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: BIOTECNOLOGIA
    Àrea: BIOLOGIA CEL·LULAR
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix