1. Presa de contacte amb el centre, observació, anàlisi i reflexió de la realitat escolar i del seu context a través del coneixement de les estructures orgàniques i acadèmiques dels col•legis d¿educació infantil i d¿educació primària. 2. Anàlisi i reflexió crítica del PEC (projecte educatiu del centre), del PCE (projecte curricular d¿etapa), del RRI (reglament de règim intern) i de la memòria, i de quina manera aquests documents comporten una adaptació de les intencions educatives, recollides en els decrets del currículum de la Comunitat Valenciana per a les etapes d¿educació infantil i educació primària, a la realitat social, econòmica i cultural en la qual se situa el centre. 2.1 Context escolar: socioeconòmic, cultural i lingüístic. 2.2 Organització del centre educatiu: Organigrama orgànic i acadèmic. 2.3 Planificació: 2.3.1 Projecte educatiu del centre (PEC). S¿hi ha de centrar l¿atenció en: - La identitat del centre. Finalitats i Intencions Educatives. - El Pla de Normalització Lingüística (PNL). - El Disseny Particular del Programa o Programes Lingüístics del Centre (PIP;PEV;PIL;PBE) - El Reglament de Règim Intern (RRI). - Les mesures de caràcter general (d¿organització i de funcionament) per a l¿atenció a la diversitat de l¿alumnat. - La col•laboració entre els diferents sectors de la comunitat educativa i la coordinació amb els serveis socials i educatius del municipi. 2.3.2 Programació Anual de Centre (PAC) o Programació General Anual (PGA), que parteix de: - L¿anàlisi de la Memòria Anual del curs anterior. - L¿anàlisi de les necessitats previstes en aquest curs. 2.3.3 Projecte Curricular de l¿Etapa (PCE). 3. Observació, anàlisi i reflexió crítica de la dinàmica de funcionament de l¿aula. Coneixement de la realitat de l¿aula, les característiques de l¿alumnat, les seues necessitats educatives, etc. Anàlisi de la programació de l¿aula (PA) en relació amb el PEC. Entendre en quina mesura les decisions que preveu el PEC es reflecteixen en la PA, i de quina manera respon aquesta a les característiques de l¿alumnat de l¿aula. Aquesta observació s¿ha de centrar en: 3.1 El coneixement de les característiques de l¿alumnat. 3.2 El coneixement de les seues necessitats educatives, amb especial incidència en l¿alumnat amb necessitats educatives especials (a.c.n.e.e.). 3.3 L¿organització i el funcionament de l¿aula. 3.4 La connexió que hi ha entre el PCE i la PA amb referència a objectius, continguts, metodologia i criteris d¿avaluació. 3.5 L¿ajustament entre la PA i les necessitats del grup d¿alumnes. 4. Disseny, realització, anàlisi i reflexió crítica d¿una unitat, tòpic o projecte d¿ensenyament-aprenentatge, que varia segons les diferents especialitats. 4.1 Relació del disseny i la realització amb l¿anàlisi prèvia de la realitat de l'aula. 4.2 Disseny de l'estructura de la unitat, tòpic o projecte. 4.2.1 Títol de la unitat. 4.2.2 Introducció. Que ha d¿incloure: a) l¿eix organitzador (intencionalitat, tòpic que s¿ha de tractar, centre d¿interès); b) la justificació dels elements: objectius i continguts (què ensenyar?), metodologia (com ensenyar?) i la seqüenciació i la temporalització (quan ensenyar?); c) la relació amb els elements del PA i d¿altres unitats. 4.2.3 Objectius. S¿han d¿establir diversos nivells de consecució. 4.2.4 Continguts. S¿ha d¿establir la distinció entre continguts conceptuals, procedimentals i actitudinals, com també la relació amb els continguts transversals. 4.2.5 Activitats que es realitzaran. S¿ha de procurar que siguen variades: d¿inici, de desenvolupament, d¿aprenentatge, d¿avaluació, etc. Distribució temporal de les activitats, s¿aconsella fer un cronograma o una taula en què s¿ordenen cronològicament les sessions i s¿especifique cada activitat, la seua tipologia, la descripció, la metodologia -amb una consideració especial a l¿agrupament i a les variacions que implique l¿atenció a la diversitat- i la previsió dels materials i dels recursos necessaris. És molt important posar en relació les activitats amb els objectius i els continguts. 4.2.6 Avaluació. En aquest apartat s¿han de respondre les tres preguntes bàsiques: què, com i quan avaluar. Enumeració dels criteris per a avaluar, tenint en compte les variacions que impliquen les mesures d¿atenció a la diversitat. 4.3 L¿anàlisi del disseny i l¿elaboració: després de dissenyar i d¿elaborar cal analitzar aquests dos procediments. 4.3.1 Aquest aspecte consisteix en una autoavaluació orientada per les qüestions següents: S¿han assolit o no els objectius proposats? S¿ha modificat el plantejament inicial? Per què? S¿ha impartit íntegrament la unitat? S¿ha tingut en compte l¿anàlisi preliminar? 4.3.2 També s¿han de descriure els aspectes rellevants, tant positius com negatius de l¿aplicació pràctica. Per a orientar l¿alumnat en la descripció se li proposen les qüestions següents (com hem assenyalat anteriorment, no s¿han de respondre de manera literal): Quines indicacions o suggeriments va fer el/la mestre/a supervisor/a en acabar o durant l¿aplicació? Quina actitud mantenia l¿alumnat? Quina resposta en vau obtenir? S¿hi va mantenir el seu interès? Què caldria suprimir-ne i/o què caldria ampliar-ne? Penseu que la metodologia va ser l¿adequada? Quin tipus d¿interaccions s¿hi van mantenir? Hi hagué participació? Individualisme? Cooperació? Treball en grup? 4.3.3 Igualment, es poden reflectir altres reflexions o altres aspectes considerats rellevants o que tinguen un interès especial. 5. Elaboració de la Memòria, que ha de reflectir el desenvolupament del pla de treball que ha seguit l'alumne i el resultat de l'aprenentatge dels continguts exposats en els apartats anteriors dels continguts. A més el text ha de contenir: L'exposició del resultat del treball d'observació crítica. El treball de síntesi de les observacions a través d'una elaboració personal que ha d'anar més enllà de l'enumeració i la descripció. Els diferents procediments per a enriquir l¿observació crítica amb una actitud oberta i constructiva que contraste l¿observació amb els models teòrics referencials. Les actituds investigadores i hàbits d¿investigació assolits respecte dels problemes educatius en la pràctica com a futurs professionals. El llenguatge, la composició del text i el format d'un treball científic universitari.
|