UA
   TERMINOLOGÍA CATALANA    Año académico       Versión PDF.  Versión PDF para convalidación.
Código8624Descripción
Crdts. Teor.4INTRODUCCIÓN AL CONCEPTO, APLICACIONES, FUENTES Y METODOLOGÍA DE LA CIENCIA TERMINOLÓGICA CON REFERENCIA AL CATALÁN.
Crdts. Pract.2
A efectos de intercambios en programas de movilidad, la carga de esta asignatura equivale a 7,5 ECTS.


Departamentos y Áreas
DepartamentosÁreaCrdts. Teor.Crdts. Pract.Dpto. Respon.Respon. Acta
FILOLOGÍA CATALANAFILOLOGIA CATALANA4,51,5


Estudios en los que se imparte
Licenciatura en Filología Francesa - plan 2000
Licenciatura en Filología Inglesa - plan 2000
Licenciatura en Filología Árabe - plan 2000
Licenciatura en Filología Hispánica - plan 2000
Licenciatura en Filología Catalana - plan 2000


Pre-requisitos
Sin incompatibles


Incompatibilidades de matrícula por contenidos equivalentes
Sin Datos


Matriculados (2015-16)
Sin Datos


Ofertada como libre elección (2015-16)
Sin departamento
Consulta Gráfica de Horario
A efectos de intercambios en programas de movilidad, la carga de esta asignatura equivale aPincha aquí


Horario (2015-16)
Sin horario


Grupos de matricula (2015-16)
Grupo (*)CuatrimestreTurnoIdiomaDistribución (letra nif)
1 2do. M VAL desde - hasta -
(*) 1: 1 - VAL


Objetivos de las asignatura / competencias (2015-16)
En finalitzar aquesta assignatura, l¿alumne haurà de:

a) Explicar quins són els objectius, la metodologia i les aplicacions de la terminologia, definir les relacions que manté amb altres disciplines de la lingüística (lexicologia, lexicografia, traducció...) i de les ciències en general.

b) Caracteritzar el llenguatge especialitzat.

c) Analitzar el procés de producció dels termes des d¿un punt de vista formal i conceptual. Això exigeix conéixer els mecanismes de producció lèxica del català i de generació i d¿organització dels conceptes i preveure les dificultats que puguen plantejar.

d) Fer servir els diccionaris terminològics i explicar-ne el procés de producció.

e) Definir el concepte de normalització terminològica; valorar l¿equivalència terminològica entre les diverses llengües en un context d¿internacionalització de l¿activitat humana en general i, per tant, de les necessitats lingüístiques; avaluar els procediments per a la generació de neologismes.

f) Analitzar el paper de la terminologia dins el procés de normalització lingüística i el paper dels serveis lingüístics i del terminòleg en la planificació lingüística.

g) Aconseguir una competència suficient per a la valoració del material terminològic i en la realitzacions de reculls i ordenació i selecció de termes.


Contenidos teóricos y prácticos (2015-16)
1. La terminologia. Qüestions genèriques
1.1. Què és i per a què serveix la terminologia?
1.2. Antecedents històrics i desplegament actual de la terminologia
1.3. La terminologia arreu del món. La terminologia catalana
1.4. Àmbits professionals del terminòleg

2. El llenguatge especialitzat i el llenguatge comú
2.1. Característiques lingüístiques, textuals i funcionals del llenguatge especialitzat i del llenguatge comú
2.2. El lèxic i la fraseologia especialitzats

3. La terminologia i les altres ciències
3.1. La terminologia i la lingüística (la lingüística teòrica, la lingüística aplicada, la lexicologia, la lexicografia, la dialectologia, la traductologia)
3.2. La terminologia i la cognició
3.3. La terminologia i documentació
3.4. La terminologia i informàtica

4. El terme. Contingut i expressió: concepte i denominació
4.1. La creativitat i l¿autonomia de cada llengua en la producció de termes
4.2. El concepte
4.2.1. Característiques
4.2.2. La definició
4.2.3. Sistemes de conceptes
4.2.4. Camps de conceptes
4.3. La denominació. Naturalesa i funcions de la denominació
4.3.1. Formació de denominacions (terminologització, composició, derivació, conversió, préstec i calc lèxic, abreviació, neologisme)
4.3.2. Motivació de les denominacions (morfològica, semàntica)
4.3.3. Problemes d¿assignació de conceptes i denominacions (sinonímia, polisèmia, homonímia)

5. Lexicografia terminològica. Els diccionaris de termes
5.1. Els diccionaris de la llengua comuna i els diccionaris especialitzats
5.2. Els diccionaris especialitzats monolingües, bilingües o plurilingües
5.3. Els diccionaris especialitzats estructurats onomasiològicament (per conceptes) i semasiològicament (alfabèticament)
5.4. Els diccionaris especialitzats descriptius i normatius
5.5. Estudi d¿algun exemple

6. El mètode de treball de la terminologia
6.1. Modalitats del treball terminològic
6.2. Etapes preliminars del treball terminològic sistemàtic
6.3. Elaboració sistemàtica de terminologia
6.4. El treball terminològic descriptiu i normalitzador
6.5. La terminologia i el tractament informàtic de les dades. Bades de dades terminològiques. Eines per a la recerca terminològica
6.6. L¿ensinistrament en el treball terminològic

7. La normalització terminològica. Les equivalències terminològiques internacionals. Els neologismes
7.1. Concepte de normalització terminològica.
7.3. Les equivalències. Comparació de llengües i equivalència de termes
7.4. El problema de les equivalències en el llenguatge comú
7.5. Mètodes per a la comparació terminològica
7.6. Mètodes i organismes d¿harmonització terminològica internacional
7.7. La producció de neologismes.

8. La terminologia i normalització lingüística. Vessant social i professional de la terminologia
8.1. Estandardització i normalització lingüística
8.2. La producció terminològica i la planificació lingüística. El TERMCAT i la producció terminològica a casa nostra
8.3. Particularisme i creativitat lèxica, i terminologia
8.4. Els serveis de planificació lingüística
8.5. La formació del terminòleg


Más información
Profesor/a responsable
Montserrat Buendia , Sandra


Metodología docente (2015-16)
No especificado


Tipo de actividades: teóricas y prácticas
No especificado


Profesores (2015-16)
Grupo Profesor/a
CLASE DE TEORIA DE 86241Martínez Pérez, Josep
Montserrat Buendia, Sandra
CLASE PRÁCTICA (LRU) DE 86241Montserrat Buendia, Sandra
Enlaces relacionados
http://www.termcat.cat/


Bibliografía

La terminologia. La teoria, els mètodes, les aplicacions
Autor(es):CABRÉ, Maria Teresa
Edición:Barcelona : Empúries, 1992 .
ISBN:84-7596-363-3
Recomendado por:MONSERRAT BUENDIA, SANDRA (*1)
[ Acceso al catálogo de la biblioteca universitaria ]
(*1) Este profesor ha recomendado el recurso bibliográfico a todos los alumnos de la asignatura.
Fechas de exámenes oficiales (2015-16)
Información no disponible en estos momentos.


Instrumentos y criterios de evaluación (2015-16)
No especificado