UA
   HISTÒRIA SOCIAL DE LA LLENGUA CATALANA I    Any acadèmic       Versió PDF.  Versió PDF per a convalidació.
Codi8606Descripció
Crdts. Teor.4ESTUDI DIACRÒNIC DE LA LLENGUA CATALANA (HISTÒRIA EXTERNA).
Crdts. Pract.2
A efectes d'intercanvis en programes de mobilitat, la càrrega d'aquesta assignatura equival a 7,5 ECTS.


Departamentos y Áreas
DepartamentsÀreaCrdts. Teor.Crdts. Pract.Dpto. Respon.Respon. Acta
FILOLOGIA CATALANAFILOLOGIA CATALANA4,51,5


Estudis en què s'imparteix
Llicenciatura en Filologia Catalana - pla 2000
Llicenciatura en Filologia Àrab - pla 2000
Llicenciatura en Filologia Anglesa - pla 2000
Llicenciatura en Filologia Francesa - pla 2000
Llicenciatura en Filologia Hispànica - pla 2000


Prerequisitos
Sense incompatibles


Incompatibilitats de matricula per continguts equivalents
Sense Dades


Matriculats (2015-16)
Sense Dades


Oferida com a lliure elecció (2015-16)
Sense departament
Consulta Gràfica d'Horari
A efectes d'intercanvis en programes de mobilitat, la càrrega d'aquesta assignatura equival aFeu clic ací


Horari (2015-16)
Sense horari


Grups de matricula (2015-16)
Grup (*)QuadrimestreTornIdiomaDistribució (lletra nif)
1 Anual M VAL des de - fins a -
(*) 1: GRUPO 1 - VAL


Objectius de l'assignatura / competències (2015-16)
2. CONTEXTUALIZACIÓ / PRESENTACIÓ

L'assignatura fa un examen crític de la historia social de la llengua catalana i subministra els instruments per a la recerca en les fonts de la documentació històrica. Així mateix, ofereix a l'alumnat una formació bàsica en aspectes essencials de la docència de la historia de la llengua per a l'ensenyament secundari i per al treball en arxius històrics.

En el context del pla d`estudis de Filologia Catalana, aquesta assignatura es planteja com una introducció diacrònica, necessària per a emmarcar degudament l`anàlisi de la llengua actual que està programada per als cursos següents del grau a les assignatures de Fonaments de la norma lingüística catalana, de 2n curs (2n semestre); Fonètica i fonologia catalanes, de 3r curs (1r semestre); Les parles catalanes, de 3r (1r semestre); Morfologia catalana, de 3r (2n semestre); Sintaxi catalana, de 4t (1r semestre); Semàntica i lexicologia catalana, de 4t (2n semestre).

Però els coneixements previs que proporciona la Història social de la llengua es fan imprescindibles per a cursar les assignatures amb les quals manté la relació més estreta, que són Sociolingüística catalana, 3r curs (1r semestre), i Orígens i evolució de la llengua catalana, de 3r (2n semestre). La Sociolingüística permet apreciar com es manifesten en el moment present els usos socials de la llengua i la consciència lingüística que han caracteritzat la comunitat lingüística catalana al llarg del temps. Quant a l`altra assignatura, partint de la contextualització històrica ja presentada en Història social, s`ocupa de descriure i resseguir el desenvolupament de les estructures lingüístiques del català des del seu naixement.


3. COMPETÈNCIES


Competències generals

CG1
Capacitat de dominar les teories, perspectives i conceptualitzacions clau per a la construcció del marc teòric de les disciplines lingüístiques i literàries aplicades a la llengua i a la literatura catalanes com a expert en la matèria i en els diferents perfils professionals.
CG2
Capacitat per comprendre el paper del llenguatge en la construcció del ser humà com a membre actiu d`una comunitat lingüística i cultural i relacionar-ho amb la funció de l`individu en la societat.
CG3
Capacitat de desenvolupar tècniques de lectura, anàlisi i síntesi.
CG7
Compromís social amb la igualtat entre hòmens i dones, la pluralitat i diversitat de realitats de la societat actual, la pau i la democràcia.

Competències específiques

CE1
Capacitat per comunicar en la llengua catalana en situacions comunicatives (orals i escrites) de manera que es puga fer viable una comunicació fluïda en els mitjans professionals i acadèmics en què es desenvoluparà l`alumnat en el futur, tenint en compte el coneixement de la realitat històrica, social, institucional, cultural i artística de l`àmbit propi.
CE4
Ser capaç de conèixer i analitzar les variants de registre diacròniques, diatòpiques i diastràtiques de la llengua catalana reconeixent el valor i la riquesa de la variació com a patrimoni dels valencians, catalans i balears.
CE5
Capacitat per comprendre la història de la llengua catalana a través dels textos, els canvis socials, culturals i polítics de manera que es puga establir una ordenaci&


Continguts teòrics i pràctics (2015-16)
5. CONTINGUTS

1. El sorgiment de la llengua catalana
1.1. La implantació territorial
1.2. La consciència del vulgar: el català preliterari

2. La conformació del valencià
2.1. Els regnes de València i Múrcia
2.2. La colonització: procedència i establiment

3. Plenitud lingüística i nacional
3.1. L'expansió internacional del català
3.2. La normativització de la llengua

4. La fragmentació lingüística i territorial
4.1. El començament del conflicte lingüístic
4.2. El particularisme onomàstic valencià

5. La repressió lingüística institucionalitzada
5.1. Desplegament cronològic i territorial
5.2. Capítols de la repressió al Regne de València


6. El secessionisme lingüístic als Països Catalans
6.1. Els antecedents valencians
6.2. La ideologia secessionista contemporània

7. Del català que ara es parla al català literari
7.1. Els moviments populistes
7.2. El model decimonònic del bon català

8. La interrupció intergeneracional de la llengua
8.1. Els inicis urbans: Barcelona, València i Alacant
8.2. L'escampament social del procés
8. BIBLIOGRAFÍA


Bibliografia

a) Manual
FERRANDO, Antoni; NICOLÁS, Miquel (2005). Història de la llengua catalana, Barcelona: Editorial UOC, 2011.

b) Altres manuals

ANGUERA, Pere (1997). El català al segle XIX. De llengua del poble a llengua nacional. Barcelona: Empúries.
BALSALOBRE, P. & J. GRATACÓS (eds., 1995). La llengua catalana al segle XVIII. Barcelona: Quaderns Crema.
MARFANY, Joan-Lluís (2001). La llengua maltractada. El castellà i el català a Catalunya del segle XVI al segle XIX, Barcelona: Empúries.
NADAL, Josep Maria; PRATS, Modest (1982). Història de la llengua catalana. 1/ Dels inicis fins al segle XV. Barcelona: Edicions 62.
NADAL, Josep Maria; PRATS, Modest (1996). Història de la llengua catalana. 2/ El segle XV. Barcelona: Edicions 62.
RAFANELL, August (1999). La llengua silenciada. Una història del català, del Cinccents al Vuitcents, Barcelona: Empúries.
SANCHIS GUARNER, Manuel (1980). Aproximació a la història de la llengua catalana. Barcelona: Salvat.
TAVANI, Giuseppe (1994). Breu història de la llengua catalana. Barcelona: Edicions 62.

c) Antologies de textos

CLIMENT, Josep Daniel (2003). L'interès per la llengua dels valencians (segles XV-XIX), València: Consell Valencià de Cultura.
MARTÍ CASTELL, Joan; MORAN, Josep (1986): Documents d'història de la llengua catalana. Dels orígens a Fabra, Barcelona: Empúries.
MORAN, Josep; RABELLA, Joan Anton (2001). Primers textos en llengua catalana, Barcelona: Proa.

RUSSELL-GEBBETT, Paul (1965). Mediaeval Catalan Linguistic Texts, Oxford: The Dolphin Book.

d) Competència comunicativa
GÓMEZ MONLLOR, Glòria; TOMÀS ROSELLÓ, Marisa (1997). Pràctiques d'expressió escrita, Marfil, Alcoi.
GONZÀLVEZ, H. (coord.) et al. (2009). Va de bo! Nivell elemental de valencià (B1), Alzira: Bromera.


Enllaç al programa
Professor/a responsable
Sense Dades


Metodologia docent (2015-16)
No especificat


Tipus d'activitats: teòriques i pràctiques
No especificat


Professorat (2015-16)
Grup Professor
TEORIA DE 86061MONTOYA ABAT, BRAULI
Enllaços relacionats
Sense Dades


Bibliografia

Aproximació a la història de la llengua catalana
Autors:Sanchis Guarner, Manuel
Edició:Barcelona : Salvat Editores, 1980.
ISBN:84-345-4033-9
Recomanat per: MONTOYA ABAT, BRAULI (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Breu història de la llengua catalana
Autors:Lleal, Coloma
Edició:Barcelona : Barcanova, 2003.
ISBN:84-489-1395-7
Recomanat per: MONTOYA ABAT, BRAULI (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ] [ Accés a les edicions anteriors ]

Documents d`història de la llengua catalana : dels orígens a Fabra
Autors:Joan Martí i Castell, Josep Moran
Edició:Barcelona : Empúries, 1986.
ISBN:84-7596-098-7
Recomanat per: MONTOYA ABAT, BRAULI (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

El català al segle XIX: de llengua del poble a llengua nacional
Autors:ANGUERA, Pere
Edició:Barcelona : Empúries, 1997.
ISBN:84-7596-539-3
Recomanat per: MONTOYA ABAT, BRAULI (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

El patriciat i la nacioì: sobre el particularisme dels valencians en els segles XIV i XV
Autors:RUBIO VELA, Agustín.
Edició:Barcelona : Abadia de Montserrat, 2012.
ISBN:978-84-9883-557-1
Recomanat per: MONTOYA ABAT, BRAULI (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Els orígens de la llengua
Autors:GIMENO BETÍ, Lluís
Edició:Alzira : Bromera, 2005.
ISBN:978-84-7660-684-1
Recomanat per: MONTOYA ABAT, BRAULI (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Història de la llengua catalana
Autors:Nadal, Josep M.
Edició:Barcelona : Edicions 62, 1996.
ISBN:84-297-4233-6
Recomanat per: MONTOYA ABAT, BRAULI (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Història de la llengua catalana
Autors:Nadal, Josep M.
Edició:Barcelona : Edicions 62, 1983.
ISBN:84-297-1904-0
Recomanat per: MONTOYA ABAT, BRAULI (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Història de la llengua catalana
Autors:Ferrando, Antoni
Edició:Barcelona : Pòrtic, 2005.
ISBN:84-7306-862-9
Recomanat per: MONTOYA ABAT, BRAULI (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

La llengua catalana al segle XVIII
Autors:BALASOBRE, Pep (ed.lit.); GRATACÓS, Joan (ed.lit.); ROSSICH, Albert (rev.); RAFANELL, August (rev.)
Edició:Barcelona : Quaderns Crema, 1995.
ISBN:84-7727-142-9
Recomanat per: MONTOYA ABAT, BRAULI (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Mediaeval catalan linguistic texts
Autors:RUSSELL-GEBBETT, Paul
Edició:Oxford : The Dolphin Book, 1965.
ISBN:No disponible
Recomanat per: MONTOYA ABAT, BRAULI (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Missionary linguistics V= Lingüística misionera V
Autors:ZWARTJES, Otto (ed.); ZIMMERMANN, Klaus (ed.); SCHRADER-KNIFFKI, Martina (ed.)
Edició:Amsterdam : John Benjamins, 2014.
ISBN:978-90-272-4613-4
Recomanat per: MONTOYA ABAT, BRAULI (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Pràctiques d`expressió escrita
Autors:Gómez Monllor, Glòria; Tomás Roselló, Marisa
Edició:Alcoi : Marfil, 1997.
ISBN:84-268-0914-6
Recomanat per: MONTOYA ABAT, BRAULI (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Primers textos de la llengua catalana
Autors:MORAN, Josep; RABELLA I RIBAS, Joan Anton
Edició:Barcelona : Proa, 2001.
ISBN:84-8437-156-5
Recomanat per: MONTOYA ABAT, BRAULI (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Sociolingüística cognitiva: proposiciones, escolios y debates
Autors:Moreno Fernández, Francisco
Edició:Madrid : Vervuert Iberoamericana, 2012.
ISBN:978-84-8489-693-7
Recomanat per: MONTOYA ABAT, BRAULI (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]

Va de bo! Nivell elemental de valencià (B1)
Autors:Gonzàlvez i Escolano, Héctor (coord.)
Edició:Alzira : Bromera, 2009.
ISBN:978-84-9824-458-8
Recomanat per: MONTOYA ABAT, BRAULI (*1)
[ Accés al catàleg de la biblioteca universitària ]
(*1) Aquest professor ha recomanat el recurs bibliogràfic a tot l'alumnat de l'assignatura.
Dates d'exàmens oficials (2015-16)
Informació no disponible en aquests moments.
(*) 1: GRUPO 1 - VAL


Instruments i criteris d'avaluació (2015-16)
No especificat